چوب آسیا

شاید شنیده باشید که شکر موجب ابتلابه سرطان می شود یا پیشرفت آن را سریع نمدار می کند. از تعدادی لحاظ این گفته قانون دان است. در امتداد به این روانی می پردازیم که استفاده شکر چه تأثیری روی ابتلابه سرطان و صعود آن دارد و باید چه نکاتی را در رژیم غذایی خود در نظر داشته باشیم. حتما بخوانید:پیشگیری از عطارد با استعمال ۱۳ خوراکی سالمفولیک اسید؛ ۱۷ ماده غذایی برای پیشگیری از سرطان و نقص بدنه نوزادراههای پیشگیری از سرطان چیست؟

هریک از سلول های بدن برای تولید انرژی از قندخون (گلوکز) استفاده می کنند. اما سلول های سرطانی حدود ۲۰۰ برابر بیشتر از سلول های طبیعی و سالم گلوکز مصرف می کنند. گلوکز مصرفی در تومورهایی که داخل سلول های نازک و مسطح (پولکی شکل) شش ها شکل می گیرند، تا اینکه از این معیار نیز بیشتر است. این سلول ها به مقادیر زیاد زیادی از قند نیاز دارند تا بتواند سوخت لازم بخاطر رشد خود را تأمین کنند.

قند موردنیاز سلول های بدن فقط از دسرهای خوشمزه خواه نوشیدنی های شکلاتی و شیرینی که کاربرد می کنید، تأمین نمی شود و غذاهایی که روزانه کاربرد می کنید نیز دارای قند هستند. قند در موادغذایی دون همچنین وجود دارد: علیه ها (فروکتوز) سبزیجات (گلوکز) محصولات لبنی (لاکتوز) کربوهیدرات ها مانند نان، پاستا و برنج

با متوقف کردن مصرف این موادغذایی چه اتقافی می افتد؟ آیا جهت کند شدن مسئله پیشرفت عطارد می شود یا اصلا اذن نمی دهد که به سرطان مبتلا شوید؟

تاکنون شواهد چندانی به دست نیامده است که علامت بدهد رژیم غذایی کم قند خواه کم کربوهیدرات، احتمال ابتلابه سرطان را کاهش می دهد. البته یک استثناء وجود دارد و آن همچنین عطارد مری است. مری مجرایی است که گلو را به معده متصل می یواش. اخیرا مطالعه ای مدال داده است که کاربرد شکر و نوشیدنی های شیرین شده می تواند گمان ابتلابه سرطان مری را تا ۷۰٪ یا بیشتر افزایش دهد. آیا عامل اصلی، چاقی است؟



بسیاری از متخصصان و مؤسسه ها از جمله انجمن عطارد آمریکا (American Cancer Society) و مؤسسه ملی سرطان (National Cancer Institute) گمان نمی کنند که سپاس جهت ابتلابه عطارد می شود. به گفتهٔ آنها دشوار اصلی، چاقی است. سلول های چربی، پروتئین های التهابی را آزاد می کنند که آدیپوکین (adipokine) اشتهار دارند. این پروتئین ها می توانند به DNA آسیب برسانند و در نهایت موجب خلق کردن غده شوند. هرچه سلول های روغن بیشتری داشته باشید، میزان این پروتئین ها نیز داخل بدن شما بیشتر خواهد بود. اضافه پیمانه خواه چاقی، شما را داخل معرض ابتلابه دست کم ۱۳ سنخ سرطان، از عموم عطارد سینه، سرطان جگر و سرطان روده ارشد قرار می دهد. آیا عاصی اصلی، سپاس است؟

بعضی از متخصصان عقیده دارند که خود شکر سبب ابتلابه عطارد می شود، نه چاقی ناشی از آن. یکی از این متخصصان، پژوهشگر برجسته درون زمینهٔ سرطان، طبیب لوئیس کنتلی (Lewis Cantley)، مدیر مرکز عطارد Meyer در پزشکی وایل کرنل (Weill Cornell Medicine، واحد تحقیقات پزشکی و مدرسهٔ پزشکی دانشگاه کرنل) در نیویورک است.

کنتلی عقیده دارد که بعضی از سرطان ها به دلیل سطوح بالای انسولین خلق کردن می شوند. انسولین هورمونی است که میزان قند خون را کنترل می بطی ء. او می گوید که پژوهش او نشان می دهد «بلندی بودن سطح انسولین می تواند انگیزه سرطان شود و آنچه سطح انسولین را بالا می برد، شکر است.» طبیب کنتلی به هیچ وجه شکر استفاده نمی کند، در برابر عقیده دارد که رابطهٔ میان شکر و سرطان، معلوم و روشن است. چه موادغذایی ای مصرف کنیم؟

تا اینکه اگر فکر می کنید که شکر نمی تواند سبب سرطان شود، باز هم بهتر است که شکر کمتری کاربرد کنید. استیناف ها نشان می دهد که حداکثر معیار استفاده روزانهٔ سپاس در زنان ۶ قاشق چای خوری و درون مردان نیز ۹ قاشق چای خوری است. البته بیشتر آدم در امریکا حدود ۲۲ قاشق چای خوری در روز شکر مصرف می کنند؛ یعنی مصرف سپاس آنها در طول سال حدود ۵۹ کیلوگرم است. کنتلی می گوید این یعنی بسیاری از مردم آمریکا همیشه سطح انسولین بالایی دارند و این روند خطر ابتلابه سرطان در آنها را بالا می سرما.

دکتر Peiying Yang، پژوهشگر عطارد و استادیار درون مرکز سرطان ام.دی. اندرسون (M.D. Anderson) در هیوستون تگزاس نیز با این دید مقابل است. او می گوید: «به رویت من بسیار عجیب است که کاهش مصرف شکر موجب کاهش مخاطره ابتلابه سرطان نشود. کاملا حساب دان است که مصرف قندهای افزوده شده ای مشابه شربت ذرتِ (corn syrup) دارای فروکتوز بالا در نوشیدنی های عاری الکل، چای های شیرین شده، نوشیدنی های ورزشی و موادغذایی فرآوری شده و نیز شکلات ها، بیسکویت ها، بستنی و غلات صبحانهٔ شیرین شده را محدود کنیم.»

دکتر یانگ درون پاسخ به این پرسش که آیا کاربرد میوه ها اشکالی ندارد (چون بسیاری از دشت ها فروکتوز فوقانی دارند) می گوید: «مصرف میوه ها به عنوان بخشی از رژیم غذایی طبیعی اشکالی ندارد. ولی میزان کاربرد علیه ها باید کم از سبزیجات باشد. اگر میزان مصرف موعظه شدهٔ دشت و سبزیجات، ۵ وعده در روز باشد، مشت کم باید ۳ وعدهٔ آن شامل سبزیجات باشد.» مراقب چه مواردی باشیم؟



کنترل و پیگیری تمام قندی که مصرف می کنید، بسیار بغرنج است. در مدت قند در خوراکی هایی وجود دارد که هرگز انتظارش را ندارید، خوراکی هایی مانند سوپ، سس سالاد، کره بادام زمینی، ماست، سس کچاپ، سوپ کرهء هوا دوسر فوری، شیر مغزها (مانند شیر بادام) و هات داگ. تو بیشتر موارد روی برچسب این خوراکی ها تا اینکه نامی از سپاسگزاری (ساکاروز) نیز آورده نمی شود.

زیاد از ۶۰ معروفیت برای شکر و قند افزوده شده وجود دارد. بعضی از این معروفیت ها قرین مالتوز، دکستروز و گلوکز به «اوز» ختم می شوند. به طور طاسی باید مراقب موارد زیر نیز باشید: شهد دشت مشروب یا شهد ذرت، برنج و درخت افرا عسل ملاس (Molasses، عصاره ای غلیظ، تیره و چسبناک و محصولی جانبی تو روند تهیهٔ تشکر از چغندرقند یا نیشکر) عصاره خواه شهد آگاوه (Agave)

ممکن است که این عسل ها سالم تیز از ساکاروز به دید برسند، اما همهٔ آنها برای سلول های بدن صرفا شکر هستند. داخل امتداد بخوانید: راههای پیشگیری از سرطان چیست؟

مقالات صوتی کلکسیون صوتی رژیم و تناسب اندام با نکات ورزشی و تغذیه ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

17000تومان 14000تومان مشاهده محصول
  • ۹۸/۰۲/۲۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی