چوب آسیا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری در همایش ملی راهبردهای سازگاری با اندک آبی در مناطق خشک و نیم خشک که در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، گفت: قانون تمامیت آب در سال ۱۳۶۱ تدوین شده است که آن زمان انفراد منابع آبی تو کشور نبود اما این قانون اکنون پاسخگوی حاجت کنونی ملک محو.

رئیس دایره حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران یک قلمرو شقه بی آب است، تقریر کرد: آب اصل اول توسعه، خطر و پایداری است و پایه دستور کار ریزی و توسعه محسوب می شود. داخل حوزه آب محاکمه های جزیره ای جواب نمی دهد؛ با این سیاست ها نمی قابلیت منابع آبی را مدیریت کرد. بزرگترین انفراد کشور آب است که در این حوزه نیازمند سیاست گذاری هستیم.

وی افزود: محدودیت آب متشنج است که عواقب آن شاگرد از تصمیمات جزیره ای است که از سوی بسیاری از کارشناسان غیرتخصصی اتخاذ شده است. در حوزه آب باید از سیاست های جزیره ای گذر کرد و یک نسخه ای کامل بخاطر آب ناحیه توسط صاحب نظران تدوین شود. مواردی مربوط به پدیده های گرد و غبار، تهی شدن روستاها از سکنه و قربانی شدن حیات وحش همه به انگیزه تک بعدی نگری در حوزه سیاست های مربوط به آب بوده است. جریان آب را باید فرابخشی نگاه کنیم. امروز حفظ محیط زیست مسئله نیاز انسانی و افزایش جمعیت و تولید و ... همگی موقوف به آب است.

کلانتری در امتداد گفت: سیاستگذاری آب جزیره ای بوده است. با وجود سرمایه گذاری ها در مملکت آب خلال ۴۰ سال گذشته، آب پایدار نبوده است. امروز آب های تجدیدپذیر از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به پایین تر از ۹۰ میلیارد مترمکعب تو سال گویا است.

رئیس سازمان حفاظت فضا زیست خاطرنشان کرد: باید نسخه ای مشابه دریاچه ارومیه برای ملک تو مملکت آب با محوریت سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو تدوین شود که برای تدوین این نسخه باید بر مبنای مسائل اجتماعی، زیست محیطی، تجدیدپذیری، پایداری آب در کشور حرکت کنیم. ایران فقط ۲۰ سال دیگر آب دارد
  • ۹۸/۰۸/۲۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی