چوب آسیا

پول  در قبال پسماند

تفکر کنید پسماندهایتان را تحویل دهید و پول دریافت کنید. «سعادتمند مرادی کیا»، ممیز هوا زیست می گوید: «تو مکان هایی مانند فرودگاه یا مترو، مایه هایی وجود دارند که درون قبال پولی که صیقلی می شود، خوراکی یا ابزار دیگر داده می شود، ولی داخل دستگاه های خوددریافت پسماند خشک، شما پسماند می دهید و پول دریافت می کنید.»

او می گوید: «البته پسماندهای خشکی که برایش تعریف شده باشد. داخل اکثر مواقع قوطی های فلزی شبیه قوطی های مشروب و بطری های پلاستیکی مانند آب معدنی برای این دستگاه ها تعریف می شود. در برخی کشورها به جای پسماندهای خشک، پسماندهای خطرناک ستایش می شود؛ مثل لامپ کمینه مصرف، مهتابی یا باتری.»

مرادی کیا درباره ی این که وسیله در معاوضه پسماند، چه چیزی به بی مانند می دهد، اضافه می کند: «این فرایند کاملاً قابل پروگرام ریزی است. این مایه ها در برخی از کشورها پول نقد می دهد، کارت اعتباری یا کارت وسایل حمل ونقل شهری را شارژ می کند. هم چنین برگه ی تنزل را نمی شود فراموش کرد.» هوش وسیله خودبازیافت

این دستگاه ها ادراک و حواس عطا دارند! مرادی کیا توضیح می دهد: «این دستگاه بوسیله چند روش متفاوت کار می کند، اما دو روش متداول است. این دستگاه یک ورودی دارد که داخل آن سنسور وزن و بدنه وجود دارد. در آن کشور خواه منطقه ای که این دستگاه نصب شده، قوانین و استانداردهایی مشخص کرده اند که در بارکدی که روی ودیعه بندی ها طبع شده، مشخصات پیکر درج شده تا جنس قد نمره داده شود. زمانی که این بطری واقف وسیله می شود، با تسمه هایی که داخل آن تعبیه شده، بطری ۳۶۰درجه می چرخد و بارکد را در معرض دوربین قرار می دهد؛ داده ها اسکن و امتیاز داده می شود که فلز، پلاستیک یا تیغ مخبر دستگاه شده است.»

او ادامه می دهد: «داخل راه دوم با استفاده از امواج و بازخورد طول موج ها، دستگاه متوجه می شود که چه نوع پسماندی وارد مایه شده است.»

این کارشناس هوا زیست، درباره ی موجب تعبیه ی حسگرهای وزن می گوید: «حسگر اندازه برای این تعبیه شده که پس از مشخص شدن نوع پسماند واردشده، وسیله متوجه شود داخل بطری، آب پایا الباقی و بطری را بیرون بفرستد و اطلاع دادن بطی ء شایان تصویب محو. برای اینکه وسیله تو ادامه بطری را خُرد می بطی ء. این فرایند به این صورت است که برنامه نویس از قبل روبرو کرده بطری های آب معدنی، ۲۰ گرم هستند و وقتی که حسگر اخبار می بطی ء این بطری ۴۵ گرم است، مایه متوجه می شود بطری خالی نیست.» چگونه امر می کنند؟

بر بنیان گفته های مرادی کیا «در بعضی از دستگاه ها که در فروشگاه های ارشد گمارش شده اند، جلوی مایه روشن فرمان است و قفا دستگاه اتاقکی وجود دارد. زمانی که پسماند وارد مایه می شود، بوسیله این اتاق منتقل و پهلو اساس جنس پسماند، بوسیله چند  قسمت انشعاب می شود. قوطی های فلزی یا بطری های پلاستیکی فشرده و هرکدام متوجه محفظه ی مخصوص خود می شوند.

اپراتوری که در این اتاق است، پس از مدتی محفظه ی بطری های پلاستیکی خواه صندوق های فلزی را تخلیه می یواش. ولی دستگاه های کوچکی که مثل دستگاه عابربانک هستند، زیرشان مخزنی جای گذاری شده که پسماند را فشرده و به محفظه منتقل می کند و وقتی لبریز می شود به اپراتور هشدار می دهد و اپراتور محفظه ی پسماندهای فشرده شده را تخلیه می کند.» این دستگاه های متاخر

هومن غلام پور، کارشناس مدیریت پسماند شهری می گوید: «درون فروشگاه شهروند منطقه ی دو، دو دستگاه خوددریافت پسماند خشک بود دارد، یکی جلوی فروشگاه که بزرگ مرطوب است و اپراتور دارد و دیگری تو فروشگاه که کوچک نم است و قرین مایه خودپرداز است. این مایه ها، بطری های آلومینیومی و پلاستیکی متشابه آب معدنی خواه دوغ را تحویل می گیرند و در عوض پسماند گرفته شده به فرد، کارت قرعه کشی می دهند.»

مرادی کیا درباره ی فرهنگ سازی و استفاده از دستگاه های خودبازیافت می گوید: «این ها بدوی دستگاه های موجود تو ایران نیستند. به نظر من دستگاه باید همراه با بحث آموزش و فرهنگ سازی مسبوق شود. تنها پیشگاه یک دستگاه یا فناوری آن، نمی تواند تأثیر داشته باشد.» بطری شیر و روغن ممنوع!

هومن من پور می گوید: «بهتر است قبل از قراردادن پسماندهای پلاستیکی تو دستگاه، آن را بشوییم. با این کار، هم به نکات بهداشتی توجه متجاوز تری کردیم و هم باعث می شویم فرآیند بازیافت پسماند، بهتر انجام شود.»

نکته دیگر این که به دلیل متفاوت بودن سنخ درِ بطری های پلاستیکی با کالبد ی آن ها و عدم اخلال در فرآیند فشرده سازی، بهتر است نخست درون بطری های پلاستیکی را از تن جدا کنیم و پس ازآن آن ها را داخل وسیله قرار دهیم.
  • ۹۸/۰۹/۲۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی