چوب آسیا

به گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از ایرنا، از مجموع جنگل های زاگرس تو باختر ایران، مساحتی نزدیک بوسیله ۶ میلیون هکتار را جنگل های بلوط تشکیل می دهند که از منطقه جنوب پیرانشهر تا استان فارس به صورت یک کمربند قسمت غربی کشور را در برگرفته و نقش بسیار استقرار کننده ای در تامین امنیت زیستی در وادی مرکزی ایران دارد.

 این جنگل ها علاوه بر کارکردهای زیستی به نشانی یک سد در مقابل هجوم ریزگردها از همسایه غربی ادا می نرم و مطمئن کننده بسیار از ۴۰ درصد آب سرزمین است.

کردستان هم ۳۷۴ هزار هکتار اندازه ۲.۵ درصد جنگل های کشور را در وارستگی دارد و به لحاظ میانگین بارندگی سالانه در مریوان، جنگل های این شهرستان از نیستان های با کیفیت کشور هستند.

همین  شرایط اقلیمی کم قیمت باعث شده تا عده ای با دیدگاه زیاده خواهی بخاطر خود، بوسیله راست برخورداری دیگران از این تنخواه ملی بی تضاد بوده و نسبت بوسیله  تخریب مناطق جنگلی اقدام  و فدایی را نیز برای انجام این خرابکاری ها وسوسه کنند.

شیوه هایشان برای قطع درختان هم جالب است، پوست قد درخت را از پایین آن می کَنند تا کم کم خشک شود و سپس به عذر خشک شدن آن را معادل کنند.

بلوط ها حکم زیربنای استواری بخاطر زیستگاه زاگرس را دارند و بیش از دیگر درختان هم مورد هجوم سودجویان هستند، گاهی به دستاویز قاچاق چوب و تهیه زغال و گاهی تیمار بخاطر حد آن برای شخم زدن زمینه ای حاشیه جنگل و تغییرکاربری به عنوان زمین کشاورزی.

موج بازگشت شهرنشینان و تکثیر تخریب

کرونا باعث شد تا شهرنشینان روانه روستاها شوند، بیشتر آنان مهاجرانی بودند که کاروکاسبی خود را از دست داده و بخاطر امرار معاش روانه زادگاه سندیت شدند.

همین مراجعت با مشت تهی باعث شد تا برخی به جان نهاد بیفتند و روزی از دست رفته خود را به هر زیاده چرب یا شیرین از عرصه های طبیعی به دست بیاورند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرستان گفت: با شیوع کرونا و همزمانی آن با تعطیلات نوروز ۹۹، شرایط بوسیله وجود آمده بخاطر کسب و فقره و وضعیت اقتصادی باعث شد تا تخریب جنگل ها سرعت گیرد.

سعدی نقشبندی افزود: تعطیلی مرز و کسب و کارهای مرتبط با آن در جوامع شهری و روستایی، باعث مراجعت جمعیت زیادی از دهکده بوسیله سوی روستاهای نگرش زادگاه خویشتن شد، همین مساله باعث شد تا افزودن جهشی قیمت مقطوعات چوبی و تولید زغال از درختان بلوط در نتیجه افزودن تقاضا و ارج خرید کوهمیز را شاهد باشیم.

مریوان سالانه بیش از ۹۰۰ میلی متر بارندگی را دارد و همین باعث شده تا محصولات باغی آن خواهان اضافی داشته باشد، از جمله این محصولات انگور است که سودجویان بوسیله دلیل افزایش تولید در واحد سطح و بلندی وجود داشتن قیمت آن تو بازارهای مهم فروشی کلانشهرها به عنوان محصول ارگانیک مریوان، دست بوسیله تغییرکاربری عرصه های غریزی می زنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در این باره اضافه کرد: دسترسی آسان به نهاده های تک حاجت باغی و سهولت بازاریابی برای محصولات تولیدی و در نهایت پندار مجانی بودن منابع طبیعی در بین جوامع محلی سبب شده که ماخذ سوءاستفاده از عرصه های منابع طبیعی بیشتر شود.

نقشبندی اظهارکرد: زندگی آدم و دامداران روستایی با پوشش گیاهی منطقه گره خورده است، در عرصه های جنگلی  با توجه شکنندگی اکوسیستم هایی جنگلی و شرایط اختصاص اقلیمی این عرصه ها و فردی هایی مشابه کاهش رطوبت در کوچکتر اشکوب و عدم زادآوری جنسی بیشه های زاگرسی، حفظ کردن سیاق موجود و کمک به رفع محدودیت های اشاره شده درون اولویت قرارگرفته است.

کمبود جنگلبان برای نگاهداری

اگر چه اداره بی مو منابع طبیعی و آبخیزداری کردستانتلاش می بطی ء تا از جنگل های زاگرس درون محدوده این استان حفاظت کند، ولی کمبود نیرو دست و متکا را بسته است.

مدیر روابط عمومی سازمان بی مو منابع غریزی و آبخیزداری کردستان اشعار کرد: براساس استاندارد جهانی برای هر ۱۰ هزاره هکتار یک جنگلبان باید در نظرگرفته شود اما داخل ملک ما برای هر ۷۰ تا ۸۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی بطور میانگین یک جنگلبان داریم.

پیمان فتاحی افزود: این وضعیت در کردستان اندک تیمار هست و بخاطر ۳۴۷ هزار هکتار عرصه جنگلی و یک هزار و ۴۴۱ هکتار عرصه مرتعی در مجموع  ۵۹ نفر در حال فعالیت هستند.

وی گفت: ازاین تعداد ۲۷ نفر در شهرستان های جنگلی (بانه، مریوان، سروآباد، سنندج و کامیاران) تعداد ۲۶ نفر تو شهرستان های مرتعی (دهگلان، بیجار، سقز، قروه  و دیواندره) قائم هستند.

یک سوزن بوسیله سمن ها

مدیرعامل تشکل تخصصی همیاران فطرت زاگرس مریوان تعطیلی ادارات را تو شدت یافتن تخریب ها تو پیاده شدن عالمگیر کرونا، موثر دانست و گفت: تخریب ها به حدی است که استاندارد آن را روز به روز می توان دیدن و هر روز بوسیله وسعت نیستان هایی که دیگر درخت ندارند، افزوده می شود.

محمد نصیری، سوزنی تیمار به تشکل ها زد و افزود: در حال حاضر فقره تشکل ها فقط به انتقاد بسنده شده و نقش اطلاع رسانی از عملکرد مسئولان دارند تا حفاظت از عرصه های غریزی.

وی یادآور شد: از آنجا که تشکل ها مسئولیتی ندارند و از سویی مردم داخل شهرهای کوچک همدیگر را می شناسند درون انجام هرگونه اقدام مقابله با جنگل زادیی از تشکل ها محزون شده است.

وی از تشکیل مافیای روستایی نیستان زدایی در مریوان اطلاع داد و اضافه کرد: عزب تو عرض یک شب، چند هکتار را در روستاها تخریب می کنند و از آنجا که مناقشه ایل ای همچنان درون روستاهای مریوان مطرح است، در بیشتر تخریب ها روستاییان هوای همدیگر را دارند.

 نصیری بر لزوم استعمال از ظرفیت دهیاران و شوراهای آبادی ها مداومت کرد و گفت: درون بسیاری از مواقع تماشاگر هستیم که برخی روستاییان به عذر تکه زمین کوچکی که در حاشیه جنگل دارند زمین خواری های جلال ادا می دهند و جنگل را به زمین زراعت بویژه باغ انگور تبدیل کاربری می دهند.

نزول نیرو و بازدارنده نبودن جرائم از عاملی وجود که نصیری آن را داخل پایین تر سرقت کردن بوسیله نیستان تحقیر کاری دانست.

وقتی نمک می گندد

می گویند هرچه بگندد نمکش می زنند و حالا این حکایت سه جسم شورای اسلامی یکی از روستاهای مریوان است که خویشتن عامل تخریب و کسب جنگل و عرصه های غریزی شده اند.

ئیس سازمان منابع طبیعی مریوان در این باره گفت: داخل پی گزارش تخریب و تصرف درون یکی از روستاهای جنگلی مریوان نیروهای یگان حفاظت از منابع غریزی بوسیله محل اعزام شدند و به مستندسازی و مختصات برداری رفتار کردند.

شاهرخ محمودی افزود: در بررسی های بوسیله عمل آمده و تحقیقات انجام شده پدیدار شد عامل حقیقی تخریب و تصرف اراضی ملی این روستا سه نفر از اعضای شورای اسلامی قریه هستند که پس از هماهنگی با مراجع قضایی فرمان طلبیدن آنها صادر و بازداشت شدند.

رئیس دایره منابع طبیعی مریوان یادآور شد: این افراد به دلیل اعتراض به عرصه های منابع غریزی و ابطال قوانین و مقررات خلع مهر شده و براساس هماهنگی های ایفا شده با مراجع قضایی اشد مجازات بخاطر این افراد در نظرگرفته خواهد شد تا تحصیل عبرتی باشد برای کسانی که قصد اعتراض به عرصه های ملی و غریزی را دارند.

تلاش شانس بخاطر جلوگیری از تخریب

دولت و همگی مسئولان ملک توجه دارند که سطح حفاظتی جنگل ها گسترش صریح بطی ء و جلال بیشه ها برای محیط زیست ناحیه و حیات جامعه تیمار داخل منطقه، هم در ملک متجاوز مهم است.

 داخل کشورمان تنخواه گذاری های کلان و عظیمی در مرزوبوم صنایع لوح انجام شده و دولت تسهیلات زیادی بوسیله این حوزه پرداخت کرده است.

تا پیش از این بخشی از لوح این صنایع از طریق واردات، زراعت چوب و بهره برداری در قالب طرح های مصوب از جنگل های شمال مطمئن می شد که امروز داخل معلول محدودیت های موجود، بیشه های زاگرس به محل تهاجم و تاز سود جویان و سودجویان برای حد و قاچاق چوب تغییر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرستان هم گفت: مطالعه ها مدال می دهد درون شهرستان مریوان تراکم محدوده های دارای تخریب و تصرف تو اراضی جنگلی که دارای پرونده داخل مراجع قضایی بوده و به رطوبت شناسایی شده، در روستاهای سردوش، نی، گماره لنگ، برقلعه، گاگل، وله ژیر، دره تفی و حسن آوله است.

نقشبندی اصرار کرد: این اداره طاس با جدیت و همکاری فرمانروا و مراجع قضایی شهرستان، تشکیل و رسیدگی به بایگانی های خرابکاری و تصرف را بدون اغماض و تا استخراج خراج و اعمال قانون پیگیری می کند.

وی افزود: برخورد با سودجویان درون مریوان سخت گیری شده و برای ۲۸ متخلف شاخص، فقره طلبیدن صادر واز این تعداد ۲۱ نفر آنان دستگیر و روانه زندان شدند.

نقشبندی اظهارکرد: سال ۹۸ تو کل استان یک هزار و ۲۸۷ فقره پرونده خرابکاری و کسب عرصه های طبیعی تشکیل و ۹۴۵ هکتار از اراضی منابع غریزی این استان با فرمان قضایی رفع کسب شد.

وی گفت: سال گذشته در مریوان به عنوان یکی از بنیانی ترین قطب های جنگلی استان ۶۴ هکتار اراضی منابع غریزی در قالب  ۱۲۵ حکم بایگانی رفع کسب عمل شد و  ۲۰۸ امر در مرجع قضایی شهرستان منبسط و در حال تحقیق است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تکثیر کرد: با گسیل گروهی از کارشناسان حفاظتی از مرکز استان و استقرار داخل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان به عنوان تیم پشتیبان، شناسایی  مناطق جدید دچار تخریب و تصرف داخل سطح شهرستان با استفاده از سامانه های ماهواره ای و آستان تو عرصه های مورد شناسایی بوسیله منظور میانه روی آزمایی عقب انداختن شده است.

جای خالی فرهنگسازی

یکی از اهالی روستاهای اطراف مریوان غم با ابراز نگرانی از اینکه خرابکاری جنگل، امسال درون مقایسه با سال ۹۸ بی اندازه بیشتر شده و هیچگاه کس هم جوابگو نیست، اضافه کرد: اگر این رویه پیش برود جنگل های بلوط مریوان بوسیله زودی تبدیل به بیابان می شود.

او که نمی امید نامش در گزارش بیاید، افزود: این داخل حالی است که مهیب ترین بخش زاگرس همین جنگل ها هستند.

این فعال زیست محیطی تاکید کرد: برای نگاهداری از جنگل هر اندازه سعی و هزینه شود سرمایه گذاری بخاطر آینده است، جنگلکاری بدون حفاظت از جنگل ها بی فایده است و باید مردم را برای نگاهداری از جنگل بوسیله کارگرفت.

 او انتقادی هم از راه اندازی کل منابع غریزی استان داشت و گفت: برای توسعه بیشه و مراتع در مراتع چاله کنی ایفا می دهند که این خود آسیبی به عرصه های طبیعی است.

این خوش نشین یادآور شد: قلع و قمع اراضی متصرف شده و گرفتار متصرفان معلول بازدارندگی لازم را ندارد، باید قوانین بهتری تو نظرگرفته شود و علاوه بر آن اتیکت سازی بیشتر از هر قانونی می تواند به بسیج همگانی بخاطر نگاهداری از نیستان ها کمک کند.

مسئولیت فراموش شده؛ کسب وکار شکننده

بیشه زدایی بوسیله یک بحران جدی تبدیل شده و حاصل آن بیابان زایی است، در هر دقیقه حدود ۳۰ زمین فوتبال از جنگل های دنیا توسط بشر از بین می روند و این موضوع چیزی نیست که بخواهیم به راحتی از آن بگذریم.

 هر شخص می تواند به عنوان مسئولیت و مقرری انسانی خویشتن در حفظ کردن و نگهداری از جنگل ها بکوشد و در کاهش جنگل زدایی تاثیرگذار باشد.

کارشناسان اعتقاد دارند از یکسره متغیرهای تاثیرگذار پیاده شدن جنگل زدایی انباشتگی و فقر است و دلایلی از قبیل کشاورزی، دخالت انسانی، فقدان پروگرام ریزی منطقه ای از دیگر عوامل آن است.

بهبود آگاهی عمومی درون زمینه شکوه تنوع زیستی باید از نگرانی های  امروز باشد و باید با نصیب گیری از روش های کارآمد آموزشی بوسیله انسان بی حرکت در عرصه های جنگلی در خصوص اثرات مخرب بیشه زدایی اطلاعات کافی داد تا بتوان در اندازه امکان از نتایج کریه و زیانبار این پدیده مخرب جلوگیری کرد.

از سویی کرونا نشان داد که کسب وکارهای زیادی در برخی استان ها از جمله کردستان وجود دارد که شکننده و بی محرر هستند و همین مساله باعث شد تا با اضافه شدن به پری بیکاران، آنان به جان فطرت بیفتند، هرچند مردم این استان طبیعت را جزئی از وجودشان می دانند ولی پای جان که در میان باشد، بین خود و طبیعت، خود را انتخاب می کنند.
  • ۹۹/۰۲/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی