چوب آسیا

تصویری ساده چگونه می تواند باعث کرش کردن گوشی های اندرویدی شود؛ به نحو ای که نتوان از آن استفاده کرد؟ امروز تعداد درخورتوجهی از کاربران گوشی های اندرویدی این سؤال را قطعا مطرح کرده اند. داخل ۲۴ شایسته کردن گذشته، فداکار از کاربران گزارش دادند انتخاب تصویری خاص به عنوان والپیپر گوشی سندیت باعث کرش کردن آن می شود. زومیت پس از بررسی های بیشتر، بااطلاع شد این موضوع عین دارد. درواقع، اگر شمایل یادشده را به عنوان والپیپر گزینش کنید، گوشی اندرویدی بوسیله طورمداوم آرام و محسوس می شود؛ بوسیله نحو ای که نمی توانید از آن استفاده کنید. 

تاکنون بسته به تأثیری که والپیپر روی گوشی می گذارد، راهکارهای متعددی برای حل این مشکل نمایش شده اند. شماری از کاربران می گویند توانسته اند در بازه ی زمانی کوتاه بین ساکت و روشن شدن صفحه ی گوشی، بوسیله سرعت والپیپر را عوض و مشکل را رفع کنند و تعداد دیگری از کاربران قاهر شدند با بهره گیری از اسباب ریکاوری TWRP والپیپر را حذف کنند. بااین حال، بررسی ها علامت می دهد درون بسیاری از مواقع، عزب نحو حل این است که گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید و تمامی داده های آن را حذف کنید. با برگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه، داده های را از دست می دهید که از آن بکاپ نگرفته باشید.



اولین بار یکی از حساب های کاربری توییتر با اشتهار Ice Universe به این بغرنج نوظهور اشاره کرد. Ice Universe یکی از افشاگران شهرت آشنای صنعت فناوری است که تاکنون توانسته اطلاعات اضافی از محصولات معرفی کردن نشده ی سامسونگ نمایان کند. براساس گزارش کاربران، حساب درخورتوجهی از گوشی های سامسونگ و گوگل والا تأثیر این مشکل صبر می گیرند و اگر والپیپر اطلاع دادن شده ی Ice Universe را روی آن ها تنظیم کنید، کرش می کنند.

بوسیله علاوه فدایی دیگر از کاربران در توییتر گفته اند چندین مدل از گوشی های وان پلاس و نوکیا و شیائومی همچنین دربرابر این باگ آسیب پذیر هستند. فعلا پدیدار نیست دستگاه های دامن تأثیر وان پلاس و نوکیا و شیائومی از اندروید خام استعمال می کرده اند خواه نسخه ی سفارشی اندروید. آن طورکه بررسی ها نشان می دهد، ظاهرا گوشی های ساخت هواوی تا این وقت کمتر از تمامی گوشی های دیگر تحت تأثیر باگ جدید قرار پژمان اند.

دشوار جدید اندروید گوشی هایی را تحت تأثیر صبر می دهد که از نسخه ی به روز اندروید ۱۰ کاربرد می کنند. بااین حال، از استراحت مشخص این باگ مسئله ی جدیدی تراشیدن و کاربران چندین سال است مشکلات مشابهی گزارش می کنند. بخاطر مثال ماه گذشته، خبرگزاری اندرویدپلیس داخل گزارشی اعلام کرد گوشی های سری پیکسل با مشکلی تقریبا شبیه مواجه شده اند. گوشی هایی که والا تأثیر آن باگ قرار پژمان بودند، اپلیکیشن Google Wallpapers را روی خویشتن داشتند.

باگ متاخر اندروید درون سنخ خود زیاد نوظهور و غریب است و قطعا ظرفیت اضافی برای همه گیرترشدن دارد؛ بوسیله خصوص اگر ترول ها وارد سرگذشت شوند. درواقع، این افراد می توانند به سادگی والپیپر یادشده را برای افراد بی اطلاع از باگ متاخر بفرستند و باعث کرش کردن گوشی های آن شوند. تاکنون، از کاربران مختلف توضیحات متعددی برای دلیل اصلی بروز این ائتلاف شنیده ایم. بسیاری از این افراد به فضای رنگی والپیپر رمز می کنند و می گویند این فضای رنگی فراتر از فضای رنگی تحت پشتیبانی رابط کاربری سیستمی اندروید (Android SystemUI) است و همین موضوع باعث کرش کردن گوشی های هوشمند مبتنی بر این سیستم عامل می شود. 

در اثر رسانه ای شدن باگ جدید، خبرگزاری Android Authority برای فهمیدن دلیل اصلی بروز آن با داویده بیانکو، یکی از توسعه دهندگان ارشد پروژه ی ROM سفارشی Potato Open Sauce Project (موسوم به POSP)، مناسبت محکم کرد. بیانکوتوانسته است فایل به روزرسانی جدیدی برای رفع مشکل متاخر اندروید بسازد. داویده بیانکو به این موضوع رمز می یواش که چگونه تصویری ساده می تواند باعث غیرممکن شدن امکان کاربرد از گوشی های اندرویدی شود. داویده بیانکو تأکید می کند گفته هایی که درادامه می آیند، همگی برداشت شخصی او هستند و امکان پذیر است حقیقت نداشته باشند. 

درادامه، توضیحات داویده بیانکو را درباره ی این موضوع می خوانید: مشکل پا بر جا این است که SystemUI اندروید برای بخش والپیپر، تنها می تواند تصاویری را عرضه دهد که رنگ های آن ها در فضای sRGB فراغت می گیرند و نمی تواند ازپس کاربرد از والپیپرهای غیر sRGB بربیاید. این موضوع می تواند باعث بروز کرشی خاص در گروه ی ImageProcessHelper شود. ImageProcessHelper نوعی متغیر است و به اراده دسترسی بوسیله آرایه ای کاربرد می شود که از محدودیتِ گلچین شده برای آرایه ها گذر می درنگ. بخاطر جزئیات بیشتر درباره ی آرایه ها و نحوه ی کارکرد ImageProcessHelper می توانید اینجارا ببینید. 

جابجا شده یادشده y نامیده می شود و آن را می توان مجموع مقادیر rgb پیکسل اسکن شده ی فعلی بوسیله شمار آورد. این پیکسل ازطریق اسکن کردن مورد تک ردیف ها و ستون های سطحِ تصویرِ گری اسکیل شده (Grayscale) ایجاد شده است. هربار که پیکسلی به دست می آوریم، مجموع مقادیر rgb آن را به فاقد وسیلهاتصال y نسبت می دهیم (بیشترین کمیت این مقادیر معمولا ۲۵۵ است). پس از این حکم از متحرک بر روی اب سابق الذکر به قصد دسترسی به یکی از مؤلفه های آرایه ی بافت منظره (هیستوگرام) استعمال می کنیم که معمولا اندازه اش حداکثر ۲۵۶ است. به دنبال این کارها با مؤلفه ی یادشده کارهای خاصی انجام می دهیم. 

تو تصاویر معمولیِ گری اسکیل شده، مجموع مقادیر rgb متصل ۲۵۵ است؛ اما تصویری که باعث ابراز باگ در اندروید شده، تصویری عادی محو. در این تصویر، مقدار متغیر y از ۲۵۵ گذر می درنگ. عبور قیمت متغیر y از ۲۵۵ باعث ابداع نوعی اکسپشن (استثنا) در خارج از محدوده ی تعیین شده می شود. بروز هرگونه اکسپشن تو SystemUI اندروید اتفاقی کشنده بوسیله احصائیه می آید و باعث واردشدن گوشی بوسیله چرخه ای نامتناهی از کرش های پشت سر هم می شود. دلیل کرش های پشت قاعده غم این است که هرگاه SystemUI آغازبه کار کند، سیلان پردازش تصویر آغاز می شود. در این بین به عنوان گونه حل می توان کدی جدید اضافه کرد که بتواند هروقت قیمت متغیر y از ۲۵۵ گذر کرد، آن را به عارض خودکار روی ۲۵۵ صبر دهد. این گونه جواب می دهد؛ اما بنابه فدایی دلایل استفاده از آن باعث می شود چونی شمایل کاهش یابد. 

توسعه دهندگان لینیج اواس (LineageOS) پیش خیس توانسته اند بفهمند این دشوار خاص به دلیل ناکارآمدبودن روش گردکردن درون SystemUI قیافه می دهد. در SystemUI، مقادیر rgb به جای اینکه بوسیله لباس عادی گرد شوند، همیشه به جانب پشته گرد می شوند. توسعه دهندگان لینیج OS با گردکردن دستی مقادیر موفق شدند مشکل یادشده را رفع کنند، به دیدن می رسد این اسلوب باعث حفظ کردن کیفیت عکس می شود؛ ولی نمی دانم دقیقا چگونه؛ چون به نظر می رسد SystemUI همیشه تصویر را به sRGB تبدیل می بطی ء. بدین ترتیب، اگر فضای رنگی مقدماتی ی عکس گسترده تر باشد، پس از اتکا به این طرز رنگ های کمتری در شمایل بوسیله عرضه درمی آیند. 

نیز یکی از ترقی دهندگان وب سایت 9to5Google مسبوق شد مشکل مذکور در جهیز عامل اندروید ۱۱ رخ نمی دهد؛ زیرا اندروید ۱۱ پیش از پردازش تصاویر بوسیله هر نحو، آن ها را به sRGB تبدیل می کند. همچنین، تلاش کردم خودم تصویری مشکل دار ازطریق فتوشاپ یا گیمپ بسازم؛ اما SystemUI همیشه به رخ خودکار تمثال را به اسلوب ای دگرگونی عدالت که طعم جزیی های آن در فضای رنگی ارائه شده ی سیستم قرار گیرد؛ اتفاقی که باعث بروز هیچ راه کرشی نشد؛ اما طبیعتا بخشی از رنگ جزیی های تمثال از مشت رفت. حتی سعی کردم پروفایل رنگی تصویر بغرنج دار را استخراج کنم و به استعمال از آن در تصویری متاخر روی بیاورم؛ اما همچنان نتوانستم باعث کرش کردن SystemUI شوم.

خبر ناراحت کننده این است که والپیپر یادشده درون این مقاله که باعث کرش کردن گوشی های اندرویدی می شود، به شکل بسیار وسیعی درون فضای وب پخش شده است و شکی نداریم فداکار افراد ازطریق آن دوستانشان را اذیت خواهند کرد. نکته ی نگران کننده تر این است که بوسیله نظر می رسد این باگ یا حتی باگ های مشابه آن چند سال است تو اندروید مشاهده می شوند و درون این سال ها، شاهد اقدامی عمومی گوگل نبوده ایم و احتمال دارد این شرکت داخل متعاقب پرده کارهایی انجام داده باشد.مقاله ی مرتبط:تمثال زمینه ای که گوشی های اندرویدی را از کار می اندازد

اگر قربانی این باگ شوید، اسلوب محلول ساده و سریعی بخاطر خلاص شدن از آن ندارید. درحال حاضر، بازگشت بوسیله تنظیمات کارخانه آخرین گزینه ای است که مطرح می شود؛ اما پیشنهاد می کنیم اگر با این مشکل مواجه شده اید، اندکی قرار کنید تا شاید روش حلی بهتر پیدا شود؛ راه حلی که با استفاده از آن بتوانید بدون از مشت رفتن داده های گوشی بغرنج را رفع کنید. بااین حال، متصل باید نیم ی لبالب شیشه الات را دیدن. آن طورکه به نظر می رسد، باگ جدید بسیار سهل است و تو دسته ی بدافزارها راحتی نمی گیرد. البته همان طورکه در عموم ی قبل خواندید، «به نظر می رسد» این باگ سهل است. فعلا تا زمانی که گوگل رسما واکنش علامت ندهد، هیچگاه چیز مشخص زدودن. وقوف خوشحال کننده این است که باگ مذکور اندروید ۱۱ را متأثر نمی کند که تو آینده ای نزدیک از رویه می رسد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟بیشتر بخوانید:اپل باگ امنیتی خطرناک دسترسی کامل به شمار کاربری را برطرف کرداسکرین شات هایی از اندروید 11 فاحش شدتصویر زمینه ای که گوشی های اندرویدی را از کار می اندازداندروید استودیو 4 گوگل منتشر شدآپدیت اندروید 10 برای وان پلاس 5 و 5T دردسترس قرار گرفت
  • ۹۹/۰۳/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی