چوب آسیا

بوسیله گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، برابر آمار بانک مرکزی درباره شرایط نقدینگی در سه ماهه بدوی امسال حجم نقدینگی بوسیله رقم ۲۶۵۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان گویا که در مقایسه با پارسال اندازه ۷.۳ درصد افزاش یافته و حجم محور پولی هم با ۸.۸ درصد تکثیر به مغز ۳۸۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

در حالی که علت این افزایش از لفظ این بانک امان های رخساره پژمرده از خانوارها و فعالان اقتصادی تو اثر مسری ویروس کرونا و همچنین افزایش میزان سرمایه چرخنده اقبال داخل سال ساری اعلام شده، مهتر کل بانک مرکزی از اجرای طرح معترف سپرده یورویی به مشیت مدیریت نقدینگی و تربیت تورم به سمت هدف ۲۲ درصدی خبر داد.

طبق این طرح، بانک مرکزی با سود رک و با فروش به نرخ بازار، نسبت بوسیله جمع آوری ریال اقدام می بطی ء و با اعتماد پیاده شدن ذخایر کافی اسکناس یورویی متعهد می شود تا عین مبلغ را تو زمان سررسید بوسیله یوروپرداخت درنگ.

پیش از این، همتی فروش سهام دولتی و پراکندن اوراق قرضه را داخل کاهش رشد نقدینگی عواملی تاثیرگذار خوانده بود، درحالیکه کارشناسان اقتصادی این عوامل را مشروط بوسیله عمل یکسری عوامل مربوط به انجام بی عیب عملیات بازار باز بانکی، انتشار اوراق و حمایت اقبال از اقدامات بانک مرکزی بخاطر کنترل پف و نقدینگی می دانند.

اکنون بانک مرکزی می خواهد با عرضه و بیع اوراق بدهی دولتی از طریق کارگزاری این بانک و نیز اقدام اخیر آن تو خصوص اعلام نرخ سپرده پذیری از بانک ها در سطح ۱۰ درصد و داخل ادامه افزایش آن به سطح ۱۲ درصد، خیر تنها دمل را به نرخ هدف گذاری شده برساند بلکه نقدینگی را غم کم درنگ.

درحالی که این بانک انتشار اوراق بدهی را داخل کاهش نقدینگی تاثیرگذار می داند، کامران ندری، تحلیلگر اقتصادی، درباره نقش این اوراق درون مهار پول اینگونه توصیف می کند که تو این تک اندوه دیده شده تا اقبال بانک ها را مجاب بوسیله معامله این اوراق کرده که چنانچه بانک ها آن ها خریداری کنند، مجدد باعث رشد نقدینگی می شود. بنابراین، بهتر وجود که این اوراق را بوسیله مردم بفروشند که این اقدام، کم خطرترین راه تامین کسری بودجه است اما متاسفانه با پر پشت که این اوراق دارند و بازدهی کم از ۱۵ درصدی آن ها، انسان تمایلی به معامله این اوراق ندارند.

با این تفاسیر که ترویج اوراق بوسیله عنوان یکی از طرز های بانک مرکزی در جهت کنترل نقدینگی تک نقد و ابهام کارشناسی است، این سوال تو ذهن مطرح می شود که در مجموع برنامه بانک مرکزی می تواند عایق قضیه صعودی نقدینگی شود خواه خیر؟
  • ۹۹/۰۴/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی