چوب آسیا

به گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از ایرنا؛ امروزه داشتن خودرو گویی بوسیله یکی از ملزومات زندگی تبدیل شده است، یادش به خیر ، در دوران بچگی آرزو داشتیم حداقل سوار اتوبوس شویم، در دوره ای نه چندان دور شاید از هر ۲۰ خانواده یک قوم خودرو داشت و کمی دورتر فاصله این تناسب بیشتر حیات اما اکنون نسل امروزی دیگر تصوری از اینکه یک خودرو درون پارکینگ منزلشان نباشد ندارند، حال نتیجه این همه خودرو که بوسیله عارض افسار گسیخته داخل خیابان های کلانشهرها بوسیله ویژه تهران تردد می کنند چیست؟ در زمستان اینورژن و تو تابستان آلودگی ازن است که هر دو به خسارت همین انسان تمام می شود.

داخل بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته هر خودرویی زندگی مفیدی دارد اما تو کشور ما تا زمانی که یک خودرو روشن شود و وضع برود از آن مصرف می شود که نتیجه آن آلودگی هوا و افزودن بیماری های قلبی و ریوی و عطارد کبد است، آمارها نشان می دهد که بیش از ۳ هزاره اتوبوس ناتوان در تهران تردد می کند که ظرفیت اضافی آلودگی به همراه دارد در پیاده شدن آن ۴۰ هزار وسیله تاکسی ضعیف را نیز اضافه کنید که  که نیکو داخل سطح ولایت شلوغی مانند تهران در رفت و آمد هستند. با این احصائیه یعنی نیمی از ناوگان ۸۰ هزار خودرویی تاکسیرانی پایتخت بوسیله سن فرسودگی گویا اند. البته آمارها نشان می دهد که داخل سطح کشور نزدیک ۲۰۰ هزاره تاکسی ضعیف وجود دارد در کنار آنها خودروهای انحصاری از رده بیرون بی قراری مزید بر علت شده اند.

یکی از راهکارهای کاهش میزان آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده، نوسازی ناوگان محموله و نقلی ملک است که به نظر می رسد تاکنون چندان تیمار موفق نبوده؛ بنا بر اعلام مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران؛ مقرر شد که ۱۵ هزار دستگاه تاکسی ضعیف تو تهران در سال ۱۳۹۹ ترمیم شود اما تاکنون اقدامی داخل این زمینه صورت نگرفته است که نتیجه آن ظهور و ابراز پدیده ای تقریبا نو به شهرت آلایندگی ازن است که به آلاینده تابستانه معروف شده است.

در حدود دو تا سه سالی است که می شنویم تابیدن خورشید سبب بروز آلاینده ازن می شود در حالی که این شعله زدن قدیم بوده و تابستان های گرمتری نسبت بوسیله این سالها داشته ایم بنابراین قطعا مساله دیگری درون میان است که کارشناسان معتقدند موجب فرسوده بودن خودروها و برقرار انجام نکردن کاتالیست ها علت بروز این آلودگی است، پس آلودگی ازن را به گردن خور نیندازیم و به دنبال عاصی حقیقی و رفع آن باشیم چون مساله متلک برداری تراشیدن برای اینکه بنا پهلو اخبار منابع ذیربط تقریبا سالانه متجاوز از ۲۰ هزار تن ذرات معلق وارد ریه تهرانی ها می شود، از این قیمت ۱۲ هزار بدنه مربوط به خودروهای استیل سواری است و حدود ۲ هزار اندام نیز مربوط به موتورسیکلت ها است که با آلودگی ازن درون کنار آن، دیگر مساله بیش قابل خاطر می شود.

بیش از ۲۰ میلیون خودرو در کشور حیات دارد که بر اساس آمار سال ۱۳۹۷، یک میلیون و ۶۵٣ هزاره خودرو یعنی هفت درصد از کل خودروهای کشور ضعیف است که قطعا درون دو سال گذشته این آمار تکثیر یافته است پس باید فکری اساسی برای این مشکل کرد.

مسعود تجریشی معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره گفت: ازن از ناکس تولید می شود که ناشی از نفوذ کردن های ثانویه ای است که داخل افزایش حرارت اتحاد می افتد، کشورهای اروپایی زیادی این مساله را داشتند و آنرا برطرف کردند ما نیز زمان حال بوسیله آرامی از مساله آلودگی ذرات معلق وارد مذاکره آلودگی ازن شده ایم و بوسیله دید می رسد ازن دارد جایگزین ذرات پاندول می شود، البته به رویت می رسد این مساله قبلا بوده اما بجهت تا سه گانه سال پیش سنسورهای وسیله های حد گیری مشکل داشتند متوجه آن نمی شدیم بمنظور نمی توانستند کالیبره شوند و ما سال ۹۶ متوجه آن شدیم.

وی افزود: این سنسورها بوسیله گازهایی نیاز دارند که بوسیله علت تحریم نمی توانستیم آنها را وارد کنیم از این رو بعد از مطالعه هایی که ۶ تا ۹ ماه طول کشید، یک مرکز تحقیقاتی در یکی از دانشگاه ها برای اولین جنین این دشوار را در قلمرو برطرف کرد و توانست روشی بوسیله دست آورد که سنسورهای گازی را کالیبره نرم که بعد از آن توانستیم بوسیله طور کنجکاو اندازه گیری ها را انجام دهیم.

تجریشی امتداد داد: دستگاه ها نشان می قسط که ازن در زمستان بیشتر از تابستان است و آنجا متوجه شدیم که سنسورهای گازی ما شاق دارند چون ازن در تابستان بوسیله علت تابش نور خورشید افزودن می یابد ولی به علت بایکوت نمی توانستیم از خارج دانا کنیم که با استعداد داخلی توانستیم این شاق را برطرف کنیم.

وی درباره انگیزه آلایندگی ازن گفت: وقتی خودروها باستانی تر می شوند تولید ناکس آنها بیشتر می شود زمانی که موتورسیکلت ها کاربراتوری هستند ناکس بیشتری تولید می کنند درون این حالت که با تکثیر دما و تابش نور خورشید ناکس موجود در محیط بوسیله ازن تغییر می شود.

معاون محیط زیست انسانی راه اندازی حفاظت محیط زیست افزود: مثلا نیروگاه ها غصه ناکس تولید می کنند اما در تهران نیروگاه موکد نداریم بنابراین اتفاقی که افتد این است که وقتی ناکس باخبر هوا می شود نفوذ کردن شیمیایی ثانویه در هوا انجام می شود که داخل اتمسفر پایین بوسیله ازن تبدیل می شود، ازن بسیار خطرناک است یعنی گازی است که دیده نمی شود مانند ذرات معلق نیست اما می تواند روی صلح و صفا انسان با بروز سرطان و مشکلات ریوی اثر سوء بگذارد.

وی اشعار داشت: فداکار فکر می کنند بتوان زمین های بیشتری را دوروبر تهران واگذار کرد تا مردم متمرکز شوند چنانچه هم متمرکز شوند سوخت بیشتری مصرف خواهند کرد و عوارض بیشتری به همراه خواهد داشت، چنانچه هم می خواهیم بارگذاری شهر تهران را افزایش دهیم باید این مسائل را حل کنیم وگرنه اشتی انسان بوسیله ریسک می افتد. 

تجریشی درباره راهکار کاهش آلودگی ازن درون فضا تاکید کرد: باید ناوگان خودرویی ناحیه نوسازی و مترو استقامت شود، اکنون چند سالی است که اتوبوس جدید وارد ناوگان محموله و نقل عمومی خانه دادن تهران نشده است، حدود ۶۰ درصد تاکسی ها فرسوده اند، موتورسیکلت ها باید از کف خیابان ها جمع و خودروهای درمانده از رده خارج شوند اگر این پیوستگی نیفتد این وضعیت علاوه بر اینکه همچنان ادامه دارد بلکه سخت گیری هم می شود بمنظور خودروها قدیمی نمدار می شوند و این پیش بینی هایی که از وضعیت جوی سرزمین اعلام می شود مبنی بر اینکه هر سال شاهد هوای گرمتری خواهیم بود، قطعا مساله ازن تشدید می شود.
  • ۹۹/۰۵/۰۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی