چوب آسیا

بوسیله گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از دنیای اقتصاد، تداوم افزایش قیمت خودرو البته در شرایطی است که فعالان بازار می گویند بیع و خرید چندانی صورت نمی گیرد. بوسیله گفته آنها، از یک شعاع فروشندگان بابت اینکه ممکن است قیمت ها بالاتر برود، تو سودا تردید دارند و از آن سو پاره زیادی از مشتریان نیز با توجه بوسیله رشد قیمت، توان خرید ندارند. فدایی نیز به انتظار کاهش نرخ نشسته اند تا شاید شرایط خرید برایشان فراهم شود.

طی چهار ماه و نیمی که از سال ۹۹ گذشته، اما میدان خودرو متاثر از عوامل مختلف التهابات اضافی را تجربه کرده و در این بین، نقش رعشه بازار ارز، دمل انتظاری و کاستی عرضه در رشد قیمت ها متجاوز از سایر عوامل بوده است. در این مدت هر گاه میدان ارز (و طلا و مسکوک) روندی صعودی بوسیله خویشتن می گرفت، قعر پیکان منحنی مقدار خودرو نیز رو به بالا می رفت. بوسیله خصوص طی چند هفته گذشته که نرخ دلار تا ۲۵ هزار تومان اندوه رشد کرد، ارج خودروهای داخلی هم بالاتر رفت. هرچند مفرط ها انتظار داشتند با آرامش نسبی در بازار ارز، ارزش خودروهای داخلی نیز تثبیت شده و تا اینکه رو به نزول برود، اما این اتفاق عارض نداد.

دو سه هفته پیش که بها ارز به حدود ۲۰ هزاره تومان کاستی کرد و سکه همچنین به والا ۱۰ میلیون تومان برگشت، مقدار خودروهای داخلی همچنان بالا ماند و حتی شیبی بردبار از تکثیر را هم امتحان کرد. زمان حال بی قراری که نرخ ارز (داخل مقایسه با روزهایی که به کانال ۲۰ هزار تومان بازگشته حیات) بالا رفته و زر و مسکوک همچنین متاثر این موضوع و البته نافرمانی های طلای جهانی، صعود بها داشته اند، بازار خودرو کماکان روزهای گرانی را پشت سر می گذارد.

درون تحلیل اینکه چرا منحنی قیمت خودرو حتی در عهد آرامش نسبی ارز و طلا همچنین کوتاه نیامد و حرکت بوسیله سمت بالا را امتداد داد، مسائل مختلفی از لفظ کارشناسان مطرح می شود. اولین موضوعی که کارشناسان از آن به عنوان محرک قیمت خودرو یاد می کنند، کمبود نمایش است.

به گفته آنها، تا وقتی عرضه با ادعا همخوانی نداشته باشد، آرامش پایدار تو راسته خودرو انتظاری تقریبا بیهوده است. حتی حالا که صحبت از قیمت گذاری خودرو در بورس می شود، بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند چنانچه رابطه عرضه و مطالبه متعادل نشود، تماشاگر کاهش قیمت نخواهیم بود. این مساله درون ماجرای مقدار گذاری خودرو در حاشیه بازار تیمار وجود دارد، چه آنکه چنانچه عرضه با تقاضا نخواند، نمی توان منحنی نرخ را داخل حد قابل توجهی پایین آورد.

در حال مهیا نیز استثنا از اینکه ارائه بوسیله میدان بوسیله برهان تولید زیر ظرفیت، کم است، نکته دیگر اینجاست که یکی از دو خودروساز بزرگ کشور در تعطیلات تابستانی قرار دارد.

تو این مورد، یکی از فعالان بازار خودرو می گوید: در حال فراهم سایپا و زیرمجموعه اش پارس خودرو داخل تعطیلات تابستانی راحتی دارند و این موضوع سبب شده روند ارائه محصولات آن ها به راسته کندتر شود.

وی با بیان اینکه چندی دیگر ایران خودرو غصه بوسیله تعطیلات تابستانی خواهد رفت، می افزاید: با تعطیلی این خودروساز، چالش کاهش ارائه تا اوایل شهریور دنباله خواهد داشت و پس ازآن از آن نیز باید عاشق ماند و دید روند تولید خودروسازان بوسیله چه شکل خواهد وجود. به گفته وی، در حال حاضر منحنی مقدار هرچند کند، ولی به هر حال افزایشی است و به رویت می رسد با توجه به شرایط نامناسب عرضه، این سیلان ادامه دار خواهد بود، البته نه با شیبی تند. گفته های این کوشا بازار، اما درون حالی است که به مگر مساله عرضه، محرک های دیگری نیز هستند که امکان دارد منحنی قیمت میدان خودرو را مجدد تحریک کنند. در این بین، افزایش ارزش ارز (که ظاهرا این روزها باز هم کلید خورده)، می تواند قیمت خودروهای تویی را بیشتر و بیشتر بلندی ببرد. درون بر این موضوع، اما نمی توان از نفوذ تورم انتظاری بر منحنی بها نیز گذشت.

درون واقع نااطمینانی شهروندان به آینده اقتصادی کشور می تواند کنار التهابات راسته خودرو بیفزاید، همان طور که تا بوسیله امروز نقشی کار کننده در نمو قیمت داشته است. در این مورد، فدایی فعالان بازار عنوان می کنند مشتریان به دنبال سودا خودرو به بالاترین قیمت ممکن هستند، برای اینکه می خواهند به واسطه این کالا (خودرو) ارزش پول خویشتن را حفظ کنند.

هرچه هست، بازار خودرو این روزها همچنان روزهای لبریز التهابی را تجربه می نرم و دلالان و میانجی گران درون آن جولان می دهند و این موضوع حقیقت در دو نرخی وجود داشتن خودروها دارد. به واسطه قیمت گذاری دستوری، اختلافی بسیار زیاد بین نرخ کارخانه و بازار خودروها به بود آمده و رانتی عریض درون بازار خودرو حیات دارد و از همین رو دلالی و میانجی گری حسابی داغ است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، تداوم دو نرخی بودن به معنای ادامه میانجی گری در میدان خودرو است، بازاری که تحت نفوذ نرخ ارز، عرضه، تورم انتظاری و... روزهای لبریز نوسانی را به خویشتن می بیند و احتمالا همچنان خواهد دیدن. کف بها به ۱۰۰ میلیون نزدیک شد

اما سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم منحنی بها تو شرایطی راحتی دارد. بنابر گفته فعالان بازار، منحنی قیمت خودرو همچنان روندی صعودی دارد، منتها لغزنده آن فعلا ملایم است. کنار این اساس، در حال فراهم قیمت پراید تو مدل ۱۳۱ به ۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزاره تومان رسا و برای خرید مدل ۱۱۱ این میوه نیز باید ۹۳ میلیون تومان خرج کرد.

ثبت این ارزش ها بخاطر پراید تو حالی است که گفته می شود تولید خودروی موردنظر داخل سایپا و پارس خودرو ایستا شده است. البته سایپایی ها هنوز رسما وقوف اسکان تولید پراید را اعلام نکرده اند، اما پیش برنده وعده داده بودند که این محصول تا انتها تیر حذف خواهد شد. باید منتظر ماند و رویت پراید در نهایت با چه پر پشت از خودروسازی و راسته خودروی کشور خداحافظی خواهد کرد. آیا پراید به قله ۱۰۰ میلیون تومان خواهد رسید؟ باید صبر کرد و دیدن.

اما تو بین دیگر خودروهای داخلی، قیمت ساینا یکی از محصولاتی که راحتی است بخشی از جای خالی پراید را انباشته کند، به ۱۰۸ میلیون تومان رسیده است. همچنین تیبا به عنوان جانشین حقیقی پراید نیز این روزها زیاده چرب یا شیرین حدودا ۹۷ میلیون تومانی دارد. با توجه به اینکه پراید حذف شده، چیزی به شکل پذیری پیش دماغ کارشناسان مبنی بر رسیدن کف ارزش خودرو بوسیله ۱۰۰ میلیون تومان (داخل بازار آزاد) نمانده است.

فعالان بازار، ولی درون تک ارج پژو ۲۰۶ تیپ ۲ عنوان می کنند که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۷۰ میلیون تومان دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بی قراری با ثبت رکوردی جدید، اینک خودرویی ۲۰۱ میلیون تومانی به احصائیه می رود. از بازار دنا پلاس همچنین خبر می رسد خودروی موردنظر قیمتی برابر با ۲۶۷ میلیون تومان دارد که نشان می دهد این محصول هم پا به پای همیشگی خودروها از نردبان قیمت بالا رفته است.

تو بین محصولات مونتاژی و حذفی خودروسازی کشور نیز قیمت پژو ۲۰۰۸ از ۷۴۰ میلیون تومان نیز گذشته و بخاطر خرید مزدا۳ هم باید بالغ بر ۸۲۰ میلیون تومان هزینه کرد. قیمت سراتو نیز از مرز ۵۳۰ میلیون تومان گذشته است، خودرویی که رسا دیگر مونتاژ نمی شود. درون نهایت، ولی برای فروش ساندرو میزان استپ وی همچنین باید بیش از ۳۸۵ میلیون تومان هزینه کرد.
  • ۹۹/۰۵/۱۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی