چوب آسیا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شرایطی که همه گیری کووید ۱۹در ایران و جهان ایجاد کرده، باعث شده کارکنان نگهداری های بهداشتی که به طور مستقیم تو تشخیص، معالجه و مراقبت از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بنده هستند، در معرض خطرات بسیاری به خصوص از گنجایش های پریشانی جریان و سایر علائم سلامت روان استراحت گیرند.

تعداد روزافزون موارد تاییدشده و مشکوک، تنگ کردن زیاد کار، کاهش وسایل محافظت شخصی، پوشش فراخ رسانه ها، فقدان داروهای ویژه و عاطفه حاضر بودن حمایت کافی از آن ها ممکن است همه در ضیق روانی این افراد نقش داشته باشند.

اگرچه عواملی که باعث ایجاد حالت های روانی مختلف در کارکنان بخش های درمانی مبارزه با کووید ۱۹ مطالعه و شناسایی شده اند، ولی پیامدهایی که این مصیبت تو آینده بر کادر تداوی کنار جای می گذارد، مورد تحلیل و بررسی قرار نگرفته است.

به همین منظور پژوهشگران پیامدهای روانی که این مصیبت بخاطر پرستاران داشته را بررسی کردند. رضا سپهوند، معصومه مومنی منفرد، صابر تقی پور؛ پژوهشگران دانشکده مدیریت دانشگاه لرستان، درون انجام این معاینه مشارکت داشتند.

برای خبر این پیامدهای روانی بیماری کووید ۱۹ داخل پرستاران، با ۱۴ نفر از اساتید پرستاری و متخصصان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان مصاحبه انجام شد. با بررسی مصاحبه ها، موارد و مولفه های مطرح شده در آن ها بوسیله عنوان پیامدهای سیلان این بیماری تو پرستاران شناسایی شد.

نیز در مرحله دوم این پژوهش نظرات ۳۵ نفر از مدیران درمانگاه های عرضه دهنده خدمات به بیماران مبتلا به ویروس کووید ۱۹ در استان لرستان، شامل مدیران عالی، مدیران اداری و منابع انسانی، مدیران پرستاری از طریق سئوال نامه تک تجسس قرار گرفت.

تو مصاحبه های عمل شده، ۱۶ مورد پیامد مسئله بلای ناگهانی کووید ۱۹ تو پرستاران مطرح شد. این موارد شامل؛ خلاقیت زدایی، عدم تکیه به نفس، محل منفی به سازمان، تعارض درون فردی، ناامیدی، استرس، تضعیف روحیه، بی انگیزگی، کاهش تمرکز، فرسودگی شغلی، کاهش رضایت درونی، کاهش درگیری شغلی، خستگی عاطفی، افسردگی، آشفتگی ذهنی و فشار کاری ادراک شده است.

برابر مطالعه های انجام شده؛ افسردگی، کاهش تمرکز و آشفتگی ذهنی مهم ترین پیامدهای جریان ناشی از کووید ۱۹ در بین پرستاران است و نیز نگرش منفی به سازمان و خلاقیت زدایی، کم عظمت ترین پیامدهای این بیماری است.

بوسیله گفته پژوهشگران این مطالعه؛ «شرایط بحرانی در معلول نشر سریع بیماری کووید ۱۹ موجب گردیده پرستاران تنگ کردن کاری بالایی را احساس کنند به نحوی که زمان بندی فعالیت های کاریشان دچار تغییرات عدیده ای شده است. پرستاران بوسیله علت درگیری مستقیم با این بیماری و خطرات انتقال بلای ناگهانی می بایست به صورت مستمر در فضا مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش آستان داشته باشندو علاوه بر این؛ پرستاران از بازدید همسر و فرزندان و سایر اعضای قوم محروم هستند. بنابراین جای تعجب ندارد که مصونیت قضیه آن ها داخل معرض مخاطره حادی قرار گرفته است. کادر درمانی علاوه کنار رفتارهای مستمری ای خویشتن تو محیط کاری آن غم با شرایط غیر عادی و شاق می بایست فدایی از رفتارهای شهروندی را نیز از خویشتن ابراز دهند. این رفتارها می تواند شامل آرامش و القای امیدواری بوسیله بیماران باشد. این خود انگیزه ابراز فشارهای ذهنی بیشتر پیاده شدن کادر علاج می شود». پژوهشگران با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه پیشنهاداتی را ارائه کردند:

-  فراهم آوردن کوچکتر ساخت هایی در بیمارستان که پرستاران بتوانند به عارض مجازی با خانواده هایشان رابطه داشته باشند؛

-  نصیب گیری از مشاوران به سرود اینکه بتوانند حالات روحی پرستاران را مورد ارزیابی قرار دهند؛

- ابداع تغییراتی ساختاری در بیمارستان ها به نحوی که کادر درمانی کنار اساس انطباقات رفتاری و نگرشی در پیاده شدن یکدیگر بوسیله فعالیت مبتلا شوند تا میزان تعارضات غیرسازنده کاهش یابد؛

-  تدوین مزایا و تسهیلات ویژه همچون بیمه های عمر برای کادر درمانی به نحوی که امیدواری و رضایت در کارکنان تکثیر یابد؛

-  تامین امکانات پیشگیری حرفه ای بخاطر کادر درمانی بوسیله نحوی که اضطراب انتقال بیماری درون پرستاران بوسیله کم ترین حد خویشتن کاهش یابد؛

-  فراهم کردن امکانات رفاهی معقول و تو وزن استعداد در بیمارستان ها به نحوی که باعث ایجاد فضا کاری با نشاط و گشایش روحیه در کادر درمانی شود.

نتایج این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با نشانی «شناسایی و اولویت بندی پیامدهای روانی ویروس کووید ۱۹ داخل پرستاران» داخل فصلنامه بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.
  • ۹۹/۰۷/۲۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی